aezaekaelanorthosisapoelapollonarisdoksaethnikos achnaskarmiotissasalaminaothelos athienouomonoiapafosSuper LeaguePremier LeagueSerie ALaLiga

Α' ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΑΕΛ ΛΕΜΕΣΟΥΈξι γήπεδα πρώτης κατηγορίας χρειάζονται εντατική και... 40 εκατομμύρια ευρώ

Έξι γήπεδα πρώτης κατηγορίας χρειάζονται εντατική και… 40 εκατομμύρια ευρώ

ΤΟΥ ΒΑΣΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Έξι γήπεδα ποδοσφαίρου πρώτης κατηγορίας πρέπει να περάσουν από την εντατική και άλλα δύο από τις πρώτες βοήθειες, ώστε να θεωρούνται πλήρως ασφαλή για τους φιλάθλους και για τους χρήστες, όπως προκύπτει από μελέτη της Αρχής Αδειοδότησης Σταδίων. Το κόστος αποκατάστασης, σε τιμές του έτους 2020, υπολογίστηκε στα €40 εκατ. αν και με την αύξηση των υλικών εκτιμάται ότι σήμερα παρουσιάζεται αυξημένο.

Πρόσφατα η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων έθεσε το θέμα και ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας και κατά τη διάρκεια σύσκεψης αποφασίστηκε να διατεθεί κονδύλι €150.000 για ενδελεχή έλεγχο των τριών γηπέδων προσφυγικών σωματείων τα οποία κατασκευάστηκαν μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Πρόκειται για τα στάδια «Αντώνης Παπαδόπουλος» της Ανόρθωσης, «Εθνικού Άχνας» και «Αμμόχωστος Επιστροφή» της Νέας Σαλαμίνας.

Πέραν των «γερασμένων» προσφυγικών σταδίων, τα υπόλοιπα γήπεδα τα οποία που χρήζουν αναβάθμισης το συντομότερο δυνατόν είναι:

1. Στάδιο ΓΣΖ στη Λάρνακα.

2. Τσίρειο Στάδιο στη Λεμεσό.

3. Μακάρειο Στάδιο στη Λευκωσία.

Σχετικά περιορισμένων παρεμβάσεων χρήζουν και τα ακόλουθα δύο γήπεδα:

1. Τάσος Μάρκου στο Δήμο Παραλιμνίου.

2. Στέλιος Κυριακίδης στην Πάφο.

Αυτά όσον αφορά την Α κατηγορία, διότι η κατάσταση στα στάδια Β Κατηγορίας, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθεί και επικίνδυνη.

Όσον αφορά την επικρατούσα κατάσταση στα ανοικτά γήπεδα, στα οποία διεξάγονται οι αγώνες Α κατηγορίας Ποδοσφαίρου της ΚΟΠ, όπως και για αριθμό κλειστών σταδίων/αιθουσών, η εικόνα παρουσιάζεται ως εξής:

Εντοπίζονται διάφορα θέματα όπως ζημιές (οξειδώσεις οπλισμών, ρηγματώσεις σε φέροντα στοιχεία, επιφανειακή φθορά κ.α.) σε φέρουσες ή μη κατασκευές από οπλισμένο σκυρόδεμα ή/και σε στοιχεία πλήρωσης (τοιχοποιίες) τα οποία σε ορισμένες περιπτώσεις αποτελούν κίνδυνο για την ίδια την κατασκευή και σε άλλες τα τμήματα τα οποία είναι δυνατό να αποσπαστούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς (αφού αυτά επί της ουσίας είναι πέτρες και μεταλλικά αντικείμενα τα οποία απαγορεύονται να βρίσκονται σε αθλητικούς χώρους κατά την λειτουργία τους).

Η πιο πάνω εικόνα, η οποία βεβαίως δεν είναι η ίδια σε όλα τα γήπεδα, πρέπει να αντιμετωπιστεί ώστε να μην βρεθούν οι εμπλεκόμενοι προ δυσάρεστων εκπλήξεων, δεδομένου ότι αν δεν ληφθούν μέτρα και δεν θωρακιστούν κάποιες εγκαταστάσεις, ίσως θρηνήσουμε και θύματα.

Σύμβουλοι της Αρχής υπέδειξαν, πως το γεγονός ότι υπάρχουν κατασκευές οι οποίες παρουσιάζουν οξειδώσεις σε οπλισμούς και άλλα προβλήματα, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι αυτές έχουν κατασκευαστεί σε περιόδους χωρίς ή με μερική χρήση αντισεισμικών κανονισμών, καθιστά τα επηρεαζόμενα στάδια ευάλωτα γι αυτό η σε βάθος μελέτη της παραμένουσας φέρουσας ικανότητας τους, με σκοπό την επισκευή ή ενίσχυση τους, κρίνεται ως αναγκαία.

Ο ρόλος της αρμόδιας Αρχής

Η Αρχή Αδειοδότησης έχει καθήκον και εξουσία να αδειοδοτεί τη λειτουργία αθλητικών χώρων και να εκδίδει μέχρι την 30η Ιουνίου (κάθε έτους) τα πιστοποιητικά ασφάλειας για τους χώρους αυτούς, διαρκείας ενός έτους.

Ειδικότερα η Αρχή δύναται να ασκεί τις πιο κάτω αρμοδιότητες και καθήκοντα:

Να παραχωρεί άδεια λειτουργίας αθλητικού χώρου, με ή χωρίς όρους, αφού προηγουμένως προβεί στους αναγκαίους ελέγχους των εγκαταστάσεων του εν λόγω χώρου και βεβαιωθεί ότι αυτές έχουν ανεγερθεί σύμφωνα με τις σχετικές άδειες και τις τεχνικές προδιαγραφές που καθορίζονται από τον υπογράφοντα μελετητή και εγκρίνονται από τις αρμόδιες Αρχές της Δημοκρατίας.

Τι αποτύπωσε έλεγχος της Αρχής Αδειοδότησης

Η Αρχή Αδειοδότησης (η οποία φέρει και την ευθύνη για ό,τι προκύψει) φέρεται να επιμένει στη λήψη όλων των ενδεδειγμένων μέτρων και την εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης/αναβάθμισης των γηπέδων.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι με βάση τη σχετική μελέτη προκύπτουν τα εξής:

> Δεκαεπτά από τα στάδια έχουν μελετηθεί και κατασκευαστεί πριν το 1994.

> Δεκαέξι στάδια κατασκευάστηκαν μετά το 1994.

> Από το σύνολο των 33 σταδίων, τα 23 έχουν κατασκευαστεί πριν το 1999 και 10 μετά.

Η Αρχή Αδειοδότησης επικεντρώθηκε στις δύο αυτές ημερομηνίες λαμβάνοντας υπόψιν πως την 01/01/1994 τέθηκε σε ισχύ ο Κυπριακός Αντισεισμικός Κανονισμός (έστω κι αν ίσχυαν προσωρινά αντισεισμικά μέτρα από το 1986). Εξάλλου, την 01/09/1999 εφαρμόστηκε η υποχρεωτική επίβλεψη των κατασκευών από τον Μελετητή του (κάθε) έργου, ενώ από την 01/01/2012 τέθηκαν σε εφαρμογή οι ευρωκώδικες οι οποίοι ίσχυαν προαιρετικά από την 01/01/2011).

Στο σημείο αυτό διευκρινίστηκε από αρμοδίους, πως τα πιο πάνω δεν σημαίνουν πως ένα κτήριο το οποίο κατασκευάστηκε προ του 1999 δεν είχε επίβλεψη. Την ίδια στιγμή διευκρινίζεται, ένα κτήριο το οποίο κατασκευάστηκε πριν από την 01/01/2012 δεν συμμορφώνεται με τους ευρωκώδικες.

Όπως πληροφορείται ο «Φ», το θλιβερό και συνάμα το ανησυχητικό της υπόθεσης είναι πως οι ιδιοκτήτες/διαχειριστές των σταδίων, παρόλες τις κατά καιρούς υποδείξεις δεν έλαβαν μέτρα θωράκισης των γηπέδων.

Σε σχετική ερώτηση του «Φ» ως προς το κατά πόσον η Αρχή Αδειοδότησης Σταδίων έπραξε ό,τι της αναλογούσε με σκοπό να προωθηθεί η ενίσχυση των γηπέδων, ώστε να καταστούν ασφαλή. Μας ελέχθη πως κατά την οκταετή λειτουργία της η Αρχή αξιολόγησε και κατέγραψε όλα τα στάδια της Κύπρου (ανοικτά και κλειστά) στα οποία διεξάγονται τα ομαδικά αγωνίσματα Α κατηγορίας.

Παράλληλα υιοθετήθηκε διαδικασία ετήσιας παρακολούθησης των σταδίων ηλικίας πέραν των 10 ετών και τα οποία περιλαμβάνουν σχεδόν το 95% των σταδίων της Κύπρου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης διαδικασίας ο κάθε ιδιοκτήτης ή/και διαχειριστής έχει υποχρέωση να διορίζει δύο πολιτικούς μηχανικούς οι οποίοι ελέγχουν το στάδιο από στατικής απόψεως ενώ καλεί και την πυροσβεστική και την ηλεκτρομηχανολογική υπηρεσία να ελέγξουν οτιδήποτε εμπίπτει στη δική τους σφαίρα αρμοδιοτήτων, σε συνάφεια πάντα με την ασφάλεια των σταδίων. Όπως έχει ήδη γραφτεί πιο πάνω, κάποιοι από τους ιδιοκτήτες/διαχειριστές σταδίων δεν επέδειξαν την αναμενόμενη ανταπόκριση.

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ